BCT updates van Cabman, Taxitronic. Mogelijkheden en prijzen

 

Voor ons taxibedrijf zit er weer een belangrijke update van onze boordcomputers (Boord Computer Taxi ofwel BCT) aan te komen. Als Stad Taxi Hengelo hebben we ons er al in verdiept en wellicht hebben onze collega taxi ondernemers ook iets aan deze informatie en daarom deze blog. Er kan namelijk veel met de nieuwste update van de BCT’s, maar vanaf 1 oktober worden er ook zware boetes uitgedeeld als de update niet is geïnstalleerd.

Wat verandert er?

In de auto’s van Stad Taxi Hengelo zijn al boordcomputers geïnstalleerd, maar vanaf 1 juli 2016 is dat voor iedere taxi onderneming verplicht. Daarbij moeten alle – ook de al aanwezige – boordcomputers vanaf 1 oktober over de nieuwste 2.0 update van de software beschikken. De BCT 2.0-update zorgt ervoor dat informatie beschikbaar is over de rijtijden en rusttijden van de chauffeurs. Hoewel de overheid het gebruik vervolgens in 2017 nog gaat evalueren, is het nut hiervan voor ons als bonafide taxi ondernemingen wel duidelijk. Beter toezicht op de rij- en rusttijden zorgt voor een gelijk speelveld tussen concurrerende taxibedrijven. We kunnen echt het verschil maken met onze kwaliteit en bedrijfsvoering, terwijl valsspelers veel minder kans maken.

Daarnaast biedt de betere ritregistratie natuurlijk nog veel meer voordelen. Als ondernemer hebben we minder last van allerlei administratieve hindernissen. Door de betere vastlegging van rij- en rusttijden wordt de veiligheid binnen de sector als geheel verbeterd en de reiziger heeft meer transparantie als hij een rit moet afrekenen.

Hoe werkt de update bij de goedgekeurde BCT leveranciers?

Taxi ondernemingen moeten een sluitende registratie bijhouden betreffende de updates van hun BCT zodat controle mogelijk is welke BCT’s wel of niet zijn voorzien van de actuele software. Per leverancier bestaan verschillende update mogelijkheden. Er zijn maar een paar leveranciers die een typegoedgekeurde BCT leveren, waaronder Cabman en Taxitronic. Neone is de doorstart van Taxitronic dat vorig jaar failliet ging.

De installatie van de software moet door een inbouwstation plaatsvinden. Kosten bestaan uit de software update zelf en installatie. De kosten zijn beperkt vergeleken met de boetes die kunnen worden uitgedeeld. Als in een taxi op 1 oktober geen BCT met 2.0 software aanwezig is, riskeert de ondernemer een boete van 1800 euro. Een wel geïnstalleerde BCT die vervolgens niet wordt gebruikt kan zelfs 4400 euro kosten.

Bij Cabman kost de software update 39 euro per voertuig. Daarnaast hanteren de aangesloten inbouwstations zoals Installatie Service Henzen een adviesprijs voor installatie van 20 euro. Voor Taxitronic boordcomputers worden de installatie en updates verzorgd door Carcomfort. Als u geen softwarecontract heeft kost de update 250 euro, met software contract slechts 65 euro.

Klaar met uw BCT 2.0 update op 1 oktober?

Zoals aangegeven zijn de boetes niet gering en u moet met een sluitende administratie kunnen aantonen dat u BCT’s in uw voertuigen hebt geïnstalleerd. En dat ze zijn voorzien van de actuele software. Tijd om haast te maken dus als dat nog niet geregeld is!

FacebookTwitterLinkedInPinterestEmailPrint

Laat een bericht achter

captcha